onsdag 16 maj 2012

Saker som (vuxna) asiater säger, del 2

Del 2 i Toffi and Wonwons serie där vi samlar på oss sayings från våra föräldrar. Missa inte den första delen! :D


1. "Det stod i XXX (namnet på någon asiatisk tidning)"
Och om det står i tidningen så betyder det att det är sant. Och nej, föräldrar funderar inte över källor eller pressetik. Om det skulle stå i tidningen att det finns människoätande dammsugare som lever uppe i bergen i Kina så skulle föräldrarna tro på det. För en tidning skulle ju inte aaaaalls våga publicera saker som inte är sanna.


2. "Om du hade pluggat mer hade du fått ett A" 
Du kommer hem, är lycklig och viftar med ditt kemiprov där du fick ett B. Föräldern tar provet, nickar nådigt och säger sedan det ovannämnda. Du tänker: "F*ck my life".


3. "Att föda en Char Siu hade varit bättre än att föda dig"
Uttalas till exempel när du försvarar ditt B på kemiprovet och säger att du redan har pluggat väldigt hårt, på vilket din mamma säger att "Du sitter ju framför datorn från morgon till kväll", på vilket du svarar "Det gör jag inte alls!" på vilket din mamma säger att det hade varit bättre att föda en glaserad köttbit än att föda dig. Anledning: Den glaserade köttbiten är i alla fall god och går att äta. 


Char Siu = du? Bild från här

2 kommentarer:

  1. Yay, mer inlägg som påminner mig om att jag inte är ensam om att ha psycho-asiatiska-föräldrar som säger de mest idiotiska sakerna jag nånsin har hört.
    Jag har nog fått alla dessa, förutom Char Siu liknelsen. Jag får dock höra den "Du sitter ju framför datorn från morgon till kväll" ganska ofta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem har INTE hört den om datorn? xD Däremot har inte jag heller blivit kallad för en Char Siu, men det verkar vara vanligt förekommande... :P

      Om du tycker om det här inlägget så har du mycket att se framemot... xP

      //Wonwon

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...