tisdag 24 april 2012

Besök på Café Starta Eget (Clarion Post Hotel, Göteborg 23/4)

Samtidigt som jag och Toffi jobbar för fullt med bloggen och det som hör till, så är och har vårt mål alltid varit att vi i slutändan ska öppna en webshop och det är det vi har siktet inställt på.

Men hur gör man? Till syvende och sist är vi "bara" två kompisar som ger oss ut på okänt vatten och vi behöver all hjälp vi kan få för att ro iland hela det här spännande projektet :P 


Bild lånad från eventets sida


Därför begav sig jag och en annan vän till Café Starta Eget på Clarion Hotel, ett event som Nyföretagarcentrum stod för. På plats fanns representanter för bl.a. Almi, Tullverket, Skatteverket, Svenska Uppfinnareföreningen, Arbetsförmedlingen och ett tiotal andra instanser/föreningar som kan vara aktuella för de med planer på eget företag. Meningen var förstås att vi besökare skulle få chansen att samtala och diskutera med dessa representanter och få en lite mer individuell hjälp med ens frågeställningar. 

Vilka passar eventet för? Om ni frågar mig skulle jag säga att vem som helst som befinner sig vart som helst i sin process med företagandet kan komma dit. Alla får nog inte ut lika mycket, men det skadar ju inte ändå!

Saken är den att man självklart får ta detta för vad det är - nämligen ett event likt de flesta mässor som man varit på. Det är trevligt och sjukt bra att få en levande person att prata med, till skillnad från att sitta och läsa all information själv, men du hinner absolut inte prata under en längre tid eftersom vi är så många som har frågor. 

Jag skulle säga att det absolut bästa sättet att få ut det mesta av eventet på är att komma dit lite påläst med några få mer specifika (men inte för specifika frågor). Haffa en av representanterna och var rakt på sak! Gå också på seminarierna - de är 25 minuter långa och ganska basic - men det känns lagom och åtminstone jag fick reda på en hel del nytt. 


Allt som allt är jag ändå grymt nöjd med mitt besök och det känns kul att veta att sådana här event finns för oss groende små företagare (waaah, känns konstigt att se sig själv som det..!) Jag fick en hel del information om hur man kan fortsätta vidare också, så för de av ser som är intresserade - håll utkik på bloggen framöver där jag sprider vidare lite av den info jag fått med mig ^____^

Och så just det, här är resten av städerna som Café Starta Eget besöker nu i veckan: 


Bild lånad från Egetforetag.se





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...