tisdag 24 april 2012

Produktrecension: Estee Lauder DayWear BB Cream

Tack vare ett ganska generöst tilltaget prov från Kicks så har jag nu chansen att recensera Estee Lauders variant av BB cream :D
Bild lånad från Kicks.se

385 kr på Kicks // 30 ml
I korthet: Inte en äkta bb cream-upplevelse, men den bästa västerländska varianten hittills!


Uppenbarligen är det att föredra att recensera produkter först när man har använt den ett tag; i mitt fall skulle jag vilja ha använt något i minst två veckor innan jag skriver om den här. Två veckor (ungefär) är också vad jag har fått ut av mitt lilla (stora?) prov på produkten, så rest assured över att det här ändå är en noggrann (och lång) recension från min sida ^^

Så, över till recensionen!




Det första som bör uppmärksammas i samband med Estee Lauders DayWear BB är att de två B:na inte längre betyder Blemish Balm eller Beblesh Balm som hos originalen från Asien - istället står de här för Beauty Benefit Creme. Vad innebär detta tro?

Tja, jag tycker inte att det betyder så mycket att de två B:nas betydelse har bytts ut eftersom jag, om jag ska vara ärlig, inte heller längre förväntar mig att bb creams från västerländska märken skall vara samma sak som de asiatiska. DayWear BB är ingen gedigen bb cream-upplevelse för mig därför att den inte ger så mycket fukt som jag tycker att bb creams brukar och skall göra. I slutändan så hävdar bb creams trots allt att de skall kunna ersätta återfuktningssteget i din hudvårdsrutin.

Med det sagt är DayWear BB ingen dålig produkt - faktum är att jag gillar den en hel del. Priset är ju vad det är när man handlar från märken som Estee Lauder, men om man för en stund bortser från det så är detta en bra liten vardagssak.
Den kommer definitivt inte räcka till för de som behöver mer täckning; detta är en väldigt skir variant av bb creams som tyvärr bara kommer att passa dem med redan relativt bra hy.

Den skira täckningen gör väl också sitt för att ge en väldigt naturlig bas som inte ser sminkad ut. Resultatet håller i sig nästan hela dagen, men för mig som har torr hud och inte känner mig återfuktad enough så blir ansiktet trots allt lite blankt framåt kvällen (eftersom huden troligtvis försöker kompensera genom att producera mer olja).
Formulan är det heller inget fel på, även om den definitvt är trög och krämaktig. Den är tjockare än hur jag brukar föredra mina foundations eller bb creams (och definitvt tjockare än Skin79s variant) men detta är inget som stör och bb cremen blendar ut fint.


Swatch på Estee Lauder DayWear BB i #01 Light


Något annat som är rätt trivialt men ändå bidrar till en lite lyxig känsla är doften. Fräscht gurkaktig utan att vara överväldigande eller syntetisk - gillar't.

Och så sist men inte minst; färgutbudet och solskyddet, två områden som jag inte kan låta bli att vara tveksam mot. När man ändå har förändrat bb creams så pass mycket från originalen, varför ser man inte till att det finns mer än två nyanser att välja på? Och vad gäller solskyddet på spf 35 så är det väl okej, och det är högst individuellt vad man anser sig behöva, men jag tycker inte alls att det är högt spf. Jag tycker inte att spf 35 är högt bara för att andra produkter här i väst brukar ha lägre, och jämfört med asiatiska bb creams är det här absolut "bara" i mellanklassen.

Men allt som allt skulle jag fortfarande rekommendera denna till den som har pengarna och normal-lite oljig hudtyp. Till försommaren kommer den nog passa perfekt och även till sommaren, även om jag personligen nog skulle komplettera med ett solskydd. Och som västerländsk bb cream är detta absolut den bästa ändå!


   och en halv!

1 kommentar:

  1. Jag vill varna dig ,som har mycket känslig hy , för denna produkt!! Jag fick små kliande blåsor i hela ansiktet av krämen. Provade faktiskt en gång till efter första attacken , men det blev samma blåsor och samma klåda. Be om en provtub så slipper du kasta dyra krämer!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...