tisdag 3 april 2012

En filmrecension: The Hunger Games

Katniss Everdeen i officiella Hunger Games-postern
Bild lånad härifrån

När Katniss Everdeen väljer att i sin lillasysters ställe delta i de årliga Hungerspelen så är det i princip som att gå mot sin egen död. Varje år väljs två deltagare från vart och ett av landet Panems tolv distrikt ut som representanter i spelen, vilket gör de till totalt 24 deltagare. Spelen går ut på att överleva och bli den sista kvar i tävlingen, och överleva betyder oftast att döda de andra - allt under direktsändning och under super-kommersialiserade former.

På många sätt är Katniss en person som har förutsättningarna med sig för att lyckas i spelen; hon är en van jägare och uppväxten i det tolfte distriktet - Panems fattigaste - har gjort henne hård och van vid knapra förhållanden. Men på lika många sätt har hon förutsättningarna emot sig; i The Hunger Games, som till högsta grad först och främst är ett TV-program, är tittarnas gillande en lika viktig egenskap att ha med sig som t.ex. skicklighet i pil och båge. Och Katniss Everdeen är enligt sig själv inte bra på att skaffa vänner.

Och nu vidare till våra tankar om filmen. Följ länken nedan! ^_____^

Toffis tankar om filmen:
Det börjar nästan bli irriterande att varenda bok som jag läste för x antal år sedan görs om till storsäljande biofilmer, för då tror alla att jag läste boken enbart för hypens skull...
Nej men å andra sidan så är det jättekul att få se historierna bli till "verklighet" :)
Som ofta är fallet när biofilmer baseras på böcker brukar boken vara den bättre versionen. Helt enkelt för att det är svårt att få med allt innehåll i en 400-sidors bok i en endast 2-timmars lång film. I The Hunger Games däremot tycker jag att det har gjorts ett lovvärt försök. Trots att jag saknar vissa småscener här och där som skulle kunna binda samman handlingen och förklara karaktärerna beteende bättre, lyckades de göra en film som gjorde handlingen rättvis och som bitvis var så spännande och gripande att det flöt ihop till en riktigt bra helhet ändå.
Jag ser jättemycket fram emot att få se de andra filmerna ur trilogin!

Wonwons tankar om filmen:
Till skillnad från Toffi har jag inte gett mig i kast med böckerna, som jag ärligt talat har avfärdat både en och två gånger när jag varit på biblioteket. Böckerna har helt enkelt haft något för sci-fi över sig och det är inte alltid min kopp te.
Men som film var The Hunger Games ändå en väldigt bra sådan. Utan att känna till allt för mycket av berättelsen så är mitt intryck ändå den att man har lyckats göra en bra handling utifrån bokformen; det är begripligt, det är stundtals väldigt gripande och jag tycker att man håller uppe tempot och spänningen bra under hela filmen, vilket gör att åtminstone jag (en del av våra vänner håller inte med mig :P) känner att man lätt kan förbise vissa flaws som filmen har.
För mig var nog den stora behållningen ändå det lite större perspektivet i historien; The Hunger Games har mycket underliggande samhällskritik i sig och mycket relevanta frågeställningar kring TV, moral och vad vi som publik allt mer accepterar av det som sänds.
Så ja, jag tyckte nog väldigt mycket om det jag såg och jag ser framemot vidare filmatiseringar av de andra böckerna i trilogin.