lördag 14 april 2012

Filmrecension: Laxfiske i Jemen (eng. "Salmon Fishing in the Yemen")

Bild lånad från denna sida

Det är en sån där film man tänker "gud vilket fånigt namn, den kan väl ändå inte vara bra" om. Jemen liksom, det säger mig ingenting. Likaså säger mig lax ingenting, och om det här är en film där en tredjedel av scenerna handlar om att stå i en å med metspö i hand, då stryper jag mig själv. Typ.

Men den är väldigt bra. Lite sakta smyger den sig på en och man fattar inte att den överrumplat en förrän alldeles i slutet när man blir alldeles varm inombords. Historien om hur den väldigt fyrkantiga och inrutade fiskexperten Alfred Jones blir ansvarig för att förverkliga en oljeshejks fiskeridrömmar i mellanöstern är charmig utan att vara kräkfärdigt feel good-aktig. Ewan McGregor gör rollen bra och man känner verkligen för hans rollkaraktär som är så uppfylld av tyst frustration (hur kan man ens för en sekund tro att det går att transportera och införliva lax i Jemen???!?! typ) - samtidigt som man inte kan låta bli att fnissa åt hans egendomligheter.

Filmen hinner också med en gnutta allvar (mellanöstern, kriget i Afghanistan, politik) men det blir aldrig för allvarligt. Heller blir det aldrig för lättsamt, eftersom ett sorts allvar alltid finns där.

Nä, jag tror nog att det enda sättet att beskriva filmen är att det är en intelligent feel good-film som verkligen överraskade mig positivt. Jag gillar väldigt mycket.

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...